Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(Ματθ. κβ΄, 2-14)     ὑπό τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Κυκλάδων κ. Σάββα

 

ΠΩΣ ΚΑΘΙΣΕΣ ΕΤΣΙ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΜΟΥ;

«εταίρε, πως εισήλθες ώδε μη έχων ένδυμα γάμου;»

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

«Και προσελθόντες οι μαθηταί είπον αυτώ· διατί εν παραβολαίς λαλείς αυτοίς; Ο δε αποκριθείς είπεν αυτοίς· ότι υμίν δέδοται γνώναι τα μυστήρια της βασιλείας των ουρανών, εκείνοις δε ου δέδοται» (Ματθ. 13, στίχ. 10-12). Ο Κύριός μας στη διδασκαλία Του χρησιμοποίησε σαν εποπτικό μέσο την παραβολή. Η παραβολή εμπεριέχει νοήματα βαθιά, κρυμμένα πίσω από ένα γεγονός της ζωής μας ή περιστατικό, με το οποίο άλλα παρουσιάζονται και άλλα εννοούνται. Οι μαθητές μαθήτευαν κοντά στο Χριστό και προσπαθούσαν (ως ατελείς) να αντιληφθούν το έργο και την σημασία των ενεργειών του Κυρίου. Εκείνος έδωσε έστω και συνεσκιασμένα την διδασκαλία Του, βλέποντας ότι δεν υπήρχε σε όλους κατάλληλο πνευματικό επίπεδο. Επίσης δεν θέλησε να εκβιάσει τους ανθρώπους ώστε να Τον ακολουθήσουν. Σαν ελεύθεροι, είχαν το «δικαίωμα» να αποδεχτούν ή να απορρίψουν την χάρη Του με την οποία και θα μπορούσαν να καταλάβουν το θεϊκό σπόρο. Μιά τέτοια παραβολή παρουσιάζει ο ευαγ. Ματθαίος, η οποία μιλά για το μεγ. δείπνο που στρώνει ο Χριστός και καλεί όλους τους ανθρώπους! ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Σύνδεση: Στον σημερινό μας λόγο θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε τις τρείς βασικές προϋποθέσεις ώστε να είναι όσο το δυνατόν καταλληλότερη η προετοιμασία μας για την Θ.Κ.

Α) ΑΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΜΝΗΣΙΚΑΚΙΑΣ

* Πέρα από τους αναγκαίους όρους για συμμετοχή στην λατρεία και μετάληψη των Τιμίων Δώρων, να είναι δηλαδή κάποιος τέλειος Χριστιανός βαπτισμένος στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, υπάρχουν και άλλοι ειδικοί και σημαντικοί όροι. Αυτοί είναι απαραίτητοι για να βιώσουμε την ένωσή μας με τον Κύριο μέσα από το Ποτήριο της Ζωής.

*Η εντολή του Κυρίου είναι ξεκάθαρη: «να κάμνωμεν διαλλαγήν με τον Θεόν και με τους αδελφούς μας και τότε να προσερχώμεθα εις τα Θεία Μυστήρια» (Αγ. Νικόδημος Αγιορ.). Γι’αυτό επαναλαμβάνουμε την Κυριακή προσευχή. Η τόλμη να ζητούμε άφεση αμαρτιών από τον Θεό – Πατέρα προσπηγάζει από την προσπάθεια του ανθρώπου να δώσει και ο ίδιος συγχώρηση στους συνανθρώπους που τον έχουν ποικιλοτρόπως προσβάλλει. Διώχνοντας την μισαρά μνησικακία κάνουμε προετοιμασία αρμόδια για να μεταλάβουμε.

*Η ολοκάρδια συγχώρηση των αδελφών μας δίδει ποιότητα σ’ όποια αρετή υπάρχει και νοηματοδοτεί κάθε άθληση προσωπική που στοχεύει να μας προετοιμάσει για να μεταλάβουμε. Είτε αυτή λέγεται νηστεία, είτε προσευχή, είτε δάκρυα, είτε αγρυπνία πρέπει να συνοδεύεται από «αμνησίκακο καρδία». Διαφορετικά ομοιάζουμε με τους δαίμονες τους οποίους η νηστεία (δεν τρώνε) δεν τους απαλλάσσει από την κακότητά τους.

Β) ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ – ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ

* Καλό είναι να προηγείται το «λουτρό της μετανοίας», η Ιερά Εξομολόγηση. Σε καμία περίπτωση η εξομολόγηση δεν είναι ένα ευκαιριακό καταφύγιο απαλλαγής από τις ενοχές για να λάβουμε αυτοδικαίωση και αξιοσύνη και να προσέλθουμε. Δεν είναι η απόθεση ενοχικών συμπλεγμάτων την οποία ακολουθεί η τοποθέτηση της σφραγίδα: «ΠΕΡΑΣΤΕ».

* Ποτέ δεν ταυτίστηκε υποχρεωτικά η προσέλευση στην Ευχαριστία με υποχρεωτική προσέλευση στην εξομολόγηση. Οι Πατέρες δεν την έθεσαν έτσι την ιερή αυτή στιγμή. Γι’αυτό και κατάντησε σήμερα τυπολατρική, μία απαρίθμηση αμαρτημάτων και καθόλου προσπάθεια αλλαγής ζωής και νοοτροπίας. Ο Απ. Παύλος κατέστησε κύριο και αυτεξούσιο τον πιστό άνθρωπο: «Δοκιμαζέτω δε άνθρωπος εαυτόν και ούτως εκ του άρτου εσθιέτω και εκ του ποτηρίου πινέτω» (Α΄ Κορ. ια΄ 28). Δοκίμασε την συνείδησή σου, είναι ο συνεχής αγώνας για ευχαριστιακή συμμετοχή και αν χρειαστεί, με επίγνωση του μυστηρίου και της δυνάμεώς του, κατέφυγε στην χάρη του ιαματικού μυστηρίου προς αποκάθαρση βαρέων ψυχοσωματικών μολυσμών και αμαρτημάτων. Στην εξομολόγηση πρέπει να προσέρχεται αυθόρμητα ο πιστός από ψυχική και πνευματική ανάγκη.

Γ) ΝΑ ΘΥΜΑΣΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΤΗΝ ΕΥΕΡΓΕΣΙΑ

* Ότι και αν κάνεις, όπως και αν προετοιμάστηκες, όσο και αν προσπάθησες, να θυμάσαι πόσο λίγο είναι μπροστά στην ευεργεσία της αιωνίου και ατρέπτου αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο. Τι σχέδιο εκπόνησε ο Πατέρας… στέλνοντας τον μονάκριβο Υιό Του να ελευθερώσει τον άνθρωπο από την φθορά και την αμαρτία. Ποτέ μην θεωρήσεις ότι είσαι έτοιμος σ’ αυτήν την ανταποδοτική προσφορά. Σκύψε το κεφάλι ταπεινά και μέσα απ’ αυτή την κλίση του σώματος και της καρδιάς θα αναδειχθεί «το ανώγειον» της υπάρξεώς σου «εστρωμένο», όπως ζήτησε ο Χριστός από τους μαθητές Του για τον Μυστικό Δείπνο...

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Κάνε λοιπόν αδελφέ μου ότι μπορείς, προσπάθησε με ζέση καρδιάς και αγάπης Θεού να φτάσεις στην Θεία Μετάληψη των Τιμίων Δώρων. Δείξε την άκρατη επιθυμία της συγκράσεως με τον Κύριο παραχωρώντας καρδιακό τόπο, ώστε ο Κοινωνούμενος Υιός του Θεού να αναπαυθεί και να ποιήσει με τον άνθρωπο ένωση αγαπητική. (Άγ. Νικόδημος )

 

Περί των κηρυγματικών σχεδιαγραμμάτων

ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΑΓΙΑΣ ΖΩΝΗΣ