ΑΝΤΙΠΑΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟΝ.
«Εάν μή ίδω...ού μή πιστεύσω», (Ιω. κ, 25).
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Ο Απόστολος Θωμάς προκειμένου να πιστεύσει στην Θεότητα του Αναστάντος Χριστού ζητάει να Τον δεί! Δηλαδή επιθυμεί να προσεγγίσει τον Κύριό μας διά των αισθήσεων. Η εσωτερική αίσθηση δεν έχει αναπτυχθεί, οι Απόστολοι του Κυρίου (και ο Θωμάς) δεν έχουν δεχθεί την χάρη του Αγ. Πνεύματος. Η γνώση του Θεού δεν είναι εμπειρία των αισθήσεων αλλά εσωτερική πληροφορία, εσωτερική κοινωνία με τον Ιησού, στην οποία μετέχει και το σώμα.
Παρ’όλα αυτά η Εκκλησία ονομάζει την απιστία του Θωμά ‘καλή’ διότι γίνεται αφορμή να ‘ψηλαφηθεί’ η Ανάσταση του Χριστού. Να φανερωθεί μπροστά μας ο δισταγμός του Θωμά και να δοθεί έμφαση στην Ανάσταση του Χριστού. Τα αληθινά γεγονότα αντέχουν στον χρόνο και στην έρευνα, στην κριτική και την αμφισβήτηση.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Σύνδεση: Όλοι οι άνθρωποι με διαφορετικό τρόπο και δρόμο ξεκινούν μία πορεία προς την γνώση του Θεού. Με διάφορες οπτικές γωνίες... αρχίζει έτσι μία πάλη με τον Θεό και ο άνθρωπος ανάλογα με όσα δέχεται στην ζωή του αμφισβητεί, επικρίνει, αντιτίθεται στην Θεία βούληση και την σοφή επιλογή του Κυρίου.
Α) ΑΜΦΙΣΒΗΤΙΕΣ.
* Αμφισβητούν την ύπαρξή Του και κάνουν τα πάντα για να αποδείξουν ότι είναι όλα ένας μύθος. Το φοβερότερο όλων δεν είναι ότι έχουν πολεμική σε κάτι αλλά ότι πολεμούν κάποιον που δεν γνώρισαν ποτέ, γιατί αν Τον γνώριζαν θα είχαν σίγουρα αιχμαλωτιστεί από την αγάπη Του.
* Στον πόλεμό μας απέναντι στον Θεό συνήθως τον φορτώνουμε με τις αποτυχίες μας, τα λάθη μας, τους κακούς υπολογισμούς μας, τους θανάτους προσφιλών προσώπων, τις οικονομικές μας καταστροφές ενώ αντίθετα το ταλέντο μας, η επιτυχία μας, η επιχείρησή μας, η οικονομική μας άνθηση... δεν έχουν σχέση με τον Θεό αλλά με τον εαυτό μας... πόσο άδικοι γινόμαστε αλήθεια, πόσο ανέντιμοι χωρίς ίχνος ευγνωμοσύνης.
Β) ΑΝΑΖΗΤΗΤΕΣ.
* Οι άνθρωποι που έχουν πάρει το μήνυμα του ουρανού και ψάχνουν να ανακαλύψουν τον Θεόν και ποθούν να συναντηθούν μαζί Του. Αγωνίζονται να ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια που έχουν γύρω τους, στο κόσμο της καθημερινότητος και αγωνιούν να πλησιάσουν στην Πηγή της Ζωής.
* Με οδηγό τα Άγια Μυστήρια, τις συνταγές σωτηρίας της εκκλησίας, την καθοδήγηση του Πνευματικού τους Πατέρα, αναπτύσσουν υγιές φρόνημα πίστεως και ευλάβειας, προσέγγιση πραγματική της Χριστιανικής διδασκαλίας. Την κάνουν προσιτή στους δικούς τους και στην ύπαρξή τους.
Γ) ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΑΘΕΪΑ.
* Όταν μιλάμε για Αθεΐα δεν εννοούμε την ανυπαρξία Θεού αλλά την αδυναμία των ανθρώπων να έχουν γνώση Θεού. Ο Θεός υπάρχει παντού γύρω μας, στα μικρά και μεγάλα δημιουργήματα, αλλά δεν υπάρχει από εμάς η εσωτερική κατάσταση να αντιληφθούμε την ύπαρξη και το μεγαλείο Του.
* Ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλαμάς διακρίνει 3 περιπτώσεις αθεΐας:
α) Εκείνοι που δεν πιστεύουν στην ύπαρξη του αληθινού Θεού αλλά στην πλάνη των ειδώλων. Δηλαδή θεοποιούν τα στοιχεία της φύσεως και τους εκφραστές των ηδονών.
β) Οι αιρετικοί οι οποίοι αρνούνται την Θεότητα Χριστού και Αγ. Πνεύματος. Ο Μέγ. Αθανάσιος λέγει: «άθεος εστίν ο διαιρών Υιόν από του Πατρός και το Πνεύμα το Άγιον είς κτίσμα κατασπών».
γ) Οι Ορθόδοξοι που δεν δέχονται τα δόγματα των Πατέρων και τα δόγματα της Εκκλησίας. Εκείνοι δηλαδή που παραποιούν, αλλοιώνουν, προσβάλλουν, ερμηνεύουν ‘κατά το δοκούν’ την αλήθεια του Χριστού. Οι λύκοι με ένδυμα προβάτου! Άρα ευσέβεια είναι: «το μή προς τους Θεοφόρους Πατέρας αμφισβητείν».
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όλοι οι άνθρωποι παλεύουν να συναντηθούν με τον Θεό, ακόμα και οι άθεοι φανερώνουν τούτο μ’ αυτή την πολεμική τους. Δεν πολεμά κανείς κάτι που πιστεύει ότι δεν υπάρχει. Τον αναζητούν όμως στα όρια της λογικής επεξεργασίας, στα όρια των σωματικών αισθήσεων.
Ο Θεός ενεργεί στην ύπαρξή μας, στην καρδιά μας, στην ζωή μας και στην θέση μας για όλα τα υπαρξιακά προβλήματα. Δίνει απαντήσεις καθώς εσύ και εγώ παλεύουμε εναντίον του ανίκητου Θεού