(Ματθ. στ΄, 14-21)
Μ. ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ: Ένα ταξίδι...
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Μιμούμενοι τον Δεσπότη Χριστό, ο Οποίος ενήστευσε για να νικήσει τους τρείς γνωστούς πειρασμούς (κόσμο-σάρκα-διάβολο), πλησιάζουμε χρονικά, για άλλη μια φορά, το κατώφλι της Αγίας Σαρακοστής. Η νηστεία μας έχει βάση αυτήν την του Κυρίου και στόχο να υποδεχθούμε τα Άγια Πάθη και την ένδοξό Του Ανάσταση, με όσο το δυνατόν καλύτερη ψυχική κατάσταση. Για να γίνει αυτό χρειαζόμαστε προετοιμασία. Μία προετοιμασία η οποία θα πρέπει να αγγίξει δύο επίπεδα. Το σώμα και την ψυχή. Θα είναι λάθος να προτιμήσουμε ένα επίπεδο (από τα δύο), το όποιο ίσως να μας «ταιριάζει»… Στην χαρά του Κυρίου θα πρέπει να συμμετέχει το σώμα και το πνεύμα μας. Και τα δύο οφείλουμε να τα έχουμε όσο το δυνατόν καθαρίσει. Πολλοί πνευματικοί άνθρωποι παρομοίασαν την Σαρακοστή σαν ένα πνευματικό ταξίδι... Ας δούμε γιατί.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Α) ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟΥ ΛΑΟΥ
* Θα μπορούσαμε λοιπόν να εξετάσουμε μέσα από την Παλαιά Διαθήκη την πορεία του Ισραηλιτικού λαού και να κατανοήσουμε γιατί μιλάμε για ταξίδι.
Αίγυπτος η γη της δουλείας, η ζωή της αμαρτίας και των παθών.
Έξοδος από την Αίγυπτο, η απόφαση να φύγουμε μακριά απ’ αυτήν την ζωή.
Περιπέτειες και πόλεμοι και εχθροί, όλοι αυτοί οι πειρασμοί και οι αγωνίες που περνάμε.
*Βαρυφορτωμένοι και ευάλωτοι ξεκινάμε μία προσπάθεια. Εκεί το μάννα και τα ορτύκια, εδώ το Σώμα και το Αίμα του Χριστού που γιγαντώνει την πνευματική μας κατάσταση και χορηγεί δύναμη για να κατορθώσουμε αυτή την αρετή.
* Έμπνευση: η επιθυμία να φτάσουμε στην γη της Επαγγελίας. Θάρρος: να γνωρίσουμε τον Αναστημένο Ιησού, τον Ζώντα Θεό που είναι η Ζωή και η Σωτηρία του Ανθρώπου. Με την δική Του δύναμη θα ταξιδέψουμε, χωρίς ψευδαισθήσεις, χωρίς «ψεύτικους σωτήρες», θα κάνουμε μία πορεία, συνοδοιπόροι ο ένας για τον άλλο, αν θέλουμε να φτάσουμε στον προορισμό.
* Οι Ισραηλίτες δεν ήταν πάντοτε υπάκουοι στον Θεό, ούτε πάντα «εντάξει» μεταξύ τους, ωστόσο έπρεπε όλα αυτά να τα τακτοποιήσουν και ενωμένοι να φτάσουν στην γη της Επαγγελίας. Ανάλογα και εμείς εργαζόμενοι πνευματικά θα φτάσουμε στην θέα του Αναστημένου Ιησού, στην σύνδεση μαζί Του, σε μία νέα «χαριτωμένη» ζωή με νέα βάση δεδομένων.
Β) ΠΡΟΣΕΞΕ ΛΟΙΠΟΝ ΣΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΣΟΥ
* Να μην χορτάσεις την πείνα σου αλλάζοντας τροφές. Μην κάνεις το λάθος τις πρώτες μέρες της νηστείας να φας «κατά το έθος» εδέσματα τα οποία είναι πιο ακριβά κάνοντας ουσιαστικά μια «γκουρμέ» διατροφή, στην έναρξη της προσπάθειάς σου. Να μην πιείς κρασί και μεθύσεις και γελάς και αστειεύεσαι στην πένθιμη αυτή περίοδο, κατά την οποία ο Νυμφίος σου θα φορέσει ακάνθινο στεφάνι και «καταπληγωμένος» θα ανέβει στο Σταυρό Του για τις αμαρτίες όλου του κόσμου...
* Να μην απελπιστείς αν είσαι άρρωστος και δεν μπορείς να απέχεις από τις υλικές τροφές. Υπάρχει και η «πνευματική νηστεία» που είναι δυσκολότερη. Υπάρχει η γλώσσα, το κουτσομπολιό, η κατάκριση, η συκοφαντία, το μίσος, η κακία... όρεξη να ’χεις και θα βρείς πολλά.
* Ας συγχωρέσουμε από καρδιάς όσους μας λύπησαν και λυπήσαμε. Νηστεία και κακία δεν ωφελεί πουθενά. Μοιάζει με την δαιμονική νηστεία. Οι δαίμονες δεν τρώγουν, αγρυπνούν αλλά όλα αυτά δεν τους ωφελούν σε τίποτα. Η κακία παραμένει ο παράγοντας εκείνος που τους χωρίζει από τον Θεό. Άρα να φύγει αυτός ο παράγοντας από εμάς.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το ταξίδι, αυτό το δύσκολο και επίπονο, θα έχει σταθμούς, ανάσες ελπίδος και ανεφοδιασμού. Πρώτα απ’ όλα την «Δεσποτική Τροφή», την Θ. Κοινωνία, μέσα από τις Προηγιασμένες και τις μυσταγωγικές λειτουργίες του Μεγ. Βασιλείου. Σημαντικά, στην λειτουργική και δογματική παράδοση της Εκκλησίας, γεγονότα μας περιμένουν κάθε Κυριακή της Σαρακοστής στους ορθόδοξους ναούς: Κυριακή της Ορθοδοξίας, Κυριακή του Αγ. Γρηγορίου του Παλαμά, της Σταυροπροσκυνήσεως, του Αγ. Ιωάννου συγγραφέως της Κλίμακος, της Αγ. Μαρίας της Αιγυπτίας και τέλος τα «σωστικά» Πάθη του Κυρίου μας. Επίσης οι Χαιρετισμοί της Παναγίας μας και το Μεγ. Απόδειπνο. Με τέτοια εφόδια, ας διαπλεύσουμε το δύσκολο πέλαγος της Αγίας Τεσσαρακοστής, ελλιμενιζόμενοι στην «αναστάσιμη χαρά» και προγευόμενοι αυτήν της ατελευτήτου Αιωνιότητος.