(Ματθ. κε΄, 31)
ΠΕΡΙ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑΣ...
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
«Έρχεται ημέρα Κυρίου Παντοκράτορος», αναγγέλλει ένα τροπάριο της εκκλησίας. Σήμερα το Ευαγγέλιο εστιάζει στο γεγονός της Κρίσεως κατά την Δεύτερη και ένδοξη έλευση του Κυρίου. Τώρα ο Χριστός κάθεται στο Θρόνο της Χάριτος μας λέει ο Απόστολος Παύλος. Εκεί Του έχουμε καντήλι με λάδι (μερικοί χρησιμοποιούν και λαμπάκια ηλεκτρικού) που συμβολίζει το θείο έλεος Του, την φιλανθρωπία, την ευσπλαχνία Του. Όταν όμως τεθεί Θρόνος Κρίσεως, εκεί πια αυτά τα στοιχεία δεν θα υπάρχουν. Θα έρθει η ώρα της δικαιοσύνης. Ύψιστο κριτήριο η φιλανθρωπία μας, η συμπεριφορά μας απέναντι στους συνανθρώπους, η αγάπη μας για αυτούς! Πολύ απλός ο διαχωρισμός… Όπως ένας βοσκός χωρίζει το κοπάδι σε ερίφια και πρόβατα, έτσι και ο Ουράνιος Ποιμένας θα διαχωρίσει την ανθρωπότητα σε δίκαιους και αμαρτωλούς... Το «ποιείν» και το «μη ποιείν»!
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ
Σύνδεση: Ίσως πεί κάποιος, ότι δεν χρειάζεται ο Χριστός και η πίστη Του, αφού θα κριθούμε αν είμαστε φιλάνθρωποι ή όχι. Όμως δεν είναι δυνατή η άσκηση της αγάπης και της φιλανθρωπίας χωρίς την πίστη στον Θεό, χωρίς την ελπίδα της Αναστάσεως, χωρίς την προσπάθεια για καθαρή ζωή. Δεν είναι μια κίνηση «κοινωνικού ακτιβισμού», όπως αυτή την διαφημίζουν τα MEDIA. Είναι η στάση μας μια ανταπόδοση στην αγάπη του Χριστού; πως θα την κάνουμε επάξια μη γνωρίζοντάς Τον;
Α) ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΑΠΗ
* Εστιάζουμε λοιπόν σε μία αγάπη και φιλανθρωπία, η οποία αποτελεί απάντηση στην αγάπη του Θεού, γιατί Αυτός πρώτος «ηγάπησεν ημάς» (Α΄ Ιω., 4,19). Πρέπει η ζωή μας να έχει γνώση της θυσίας του Κυρίου, να έχει άποψη εκκλησιολογικά ορθή, ώστε να προσφέρουμε και να ξέρουμε, ότι πίσω από τον αναξιοπαθούντα αδελφό μας βρίσκεται ο Χριστός (το ξέρουν οι μασονικές και κάθε είδους φιλανθρωπικές οργανώσεις;).
*Η αγάπη αυτή είναι ανιδιοτελής, δεν αποβλέπει σε αμοιβή, ούτε σε αναγνώριση, ούτε σε επίδειξη. Δεν τρώνε δέκα μεσάζοντες πριν φτάσουν τα συναγμένα στους φτωχούς. Γίνεται το θέλημα του Θεού. Γι’ αυτό και όσοι ακούνε το «μπράβο» και την αμοιβή του Θεού στην σημερινή ευαγγελική περικοπή παραξενεύονται! Δεν είχαν «καπαρώσει» στο μυαλό τους την Βασιλεία των Ουρανών. Δεν υπήρχε ιδιοτέλεια στην ενέργεια των δικαίων.
* Η αγάπη έχει διαπροσωπικό χαρακτήρα. Το ευαγγέλιο μιλάει για τους αδελφούς τους «ελάχιστους». Δηλαδή την αγάπη και την φιλανθρωπία την προσωποποιεί, την κατεβάζει σε μία ζεστή προσωπική σχέση. Ψάχνω να βρω τον ελάχιστο. Δεν επαναπαύομαι στο να κάνω μία ανώνυμη δωρεά και να συνεχίζω να ζω σε μία άνεση. Είναι όμοια με την αναζήτηση του Χριστού για κάθε αμαρτωλό. Βρίσκουμε αυτόν που ούτε καν υποψιαζόμαστε, που ούτε καν μας κινεί την περιέργεια και με συμμετοχή στον πόνο του τρέχουμε να τον βοηθήσουμε. Όχι από οίκτο, αλλά από αγάπη Χριστού.
Β) Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΗΣ ΓΗΣ
* Μπορεί σαν πιστοί άνθρωποι να σκεφτόμαστε τον Χριστό, που βρίσκεται στον ουρανό και να προβαίνουμε στην τέλεση αγαθοεργιών, θέλοντας να Τον ευχαριστήσουμε. Κοίταξε όμως και τον «Χριστό» που βρίσκεται ανάμεσά μας στην γη, προτρέπουν οι Πατέρες και φρόντισε γι’ «Αυτόν», που στερείται και υποφέρει.
* Και αν δεν διαθέτεις υλικά αγαθά (όπως είναι η σημερινή εποχή) τότε, πως θα εφαρμόσεις αυτές τις εντολές; Μην ανταποδόσεις τα όμοια σ’ αυτόν που σου κάνει κακό και σε αδικεί. Κάνε πάλι το έργο του «Χριστού της γης» και αυτό που προστάζει ο «Χριστός του Ουρανού», ο Οποίος κατά τους Πατέρες «λοιδορούμενος ούκ αντελοιδόρει» και «πάσχων ούκ ηπείλει» (Α΄ Πετρ., 2, 23) . Είναι η μεγαλύτερη φιλανθρωπία και η πιο δύσκολη. Αυτή μπορούμε να την κάνουμε όλοι ανεξάρτητα οικονομικής καταστάσεως.
* Βλέπουμε λοιπόν, ότι κάθε πράξη του πιστού ανθρώπου έχει αντίκρυσμα εκτός από την γη και στον ουρανό. «Το πολίτευμα ημών εν ουρανοίς υπάρχει» (Φιλιπ., 3, 20) «ούκ έχομεν ώδε μένουσα πόλιν, αλλά την μέλλουσαν επιζητούμεν» (Εβρ., 13, 14) και αυτά πρέπει καθημερινά να μας κινούν τον νού σε προβληματισμό.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τελικά το σημερινό ευαγγέλιο για όσους έχουν δουλέψει και δουλεύουν «πνευματικά» είναι μία χαρμόσυνη αγγελία. Είναι η επιβεβαίωση της υποσχέσεως, ότι ο Κύριος θα ξαναγυρίσει περιμαζεύοντας τα παιδιά Του και αποκαθιστώντας πάσα ανομία. Το κακό και ο πόνος θα σβήσουν. Εμείς καλούμεθα να είμαστε έτοιμοι σ’ αυτή την κρίση και να βρεθούμε στα δεξιά του Κυρίου, το οποίο και εύχομαι σε όλους. ΑΜΗΝ