Θεολογία και προσπάθεια ελεύθερης απόδοσης.
ΩΔΗ Α΄
Ειρμός: Έσωσε τον Ισραήλ θαυματουργώντας ο Δεσπότης και Κύριος.
Έκανε τον κυματισμό της Ερυθράς Θαλάσσης δρόμο χέρσο, ξηρό και περπατητό από τον λαό.
Εκείνος ο ίδιος Δεσπότης γεννήθηκε θεληματικά από μία κόρη και έκανε τον δρόμο προς τον ουρανό – πόλον – βατό και ευκολοδιάβατο.
Αυτός που είναι στην ουσία ίσος με τον Πατέρα αλλά και με εμάς τους ανθρώπους.
Σχόλια: Ο Χριστός είναι ο Δεσπότης και Θεός της Παλαιάς Διαθήκης.
Αυτός σχεδίασε και οδήγησε τα πάντα προς τον σκοπό της Μεγάλης Βουλής του Πατρός.
Αυτός οδήγησε τον λαό στην έξοδο, αυτός έδειξε στον Μωυσή τον τρόπο της φυγής.
Το πως θα σχίσει την Ερυθρά Θάλασσα θαυματουργικά.
Τότε πέρασε από την δουλεία του Φαραώ στην ελευθερία του Θεού τον Ισραήλ με μπροστάρη τον Μωυσή.
Τώρα επειδή έπρεπε να ανοίξει ο δρόμος προς τον Ουρανό, την θέωση μας, την ελευθερία και απαλλαγή από τον θάνατο.
Την παλιγγενεσία της Δημιουργίας ήλθε ο ίδιος ο Δημιουργός με την απόλυτη ελεύθερη θέληση του.
Υπακούοντας στην Αγία Βούληση του Πατρός.
Για να δοθεί όμως η δυνατότητα της θέωσης μας έπρεπε να γίνει η μίξη και συνύπαρξη των δύο φύσεων.
Αδιαιρέτως και ασυγχύτως σε ένα πρόσωπο το πρόσωπο του Λόγου που είναι ομοούσιος με τον Πατέρα.
Αλλά και κατά σάρκα έγινε όμοιος με εμάς υπαρξιακά.
Όχι ένα ηθικό υπόδειγμα τέλειου ανθρώπου η μια αφηρημένη ιδέα άσαρκου Θεού όπως ο Χριστός των αιρέσεων.
Διότι και στις δύο περιπτώσεις η ζωή μας δεν αλλάζει σε τίποτε.
Το σώμα μας θα είναι καταδικασμένο να λιώνει στο χώμα και οι όποιες βελτιώσεις στην ανθρώπινη ζωή.
Αυτές που ευαγγελίζονται οι αιρέσεις ένας παραλογισμός μια φενάκη, ένα τεράστιο μηδενικό.
ΩΔΗ Γ ΄
Ειρμός : Ευεργέτη μας συγκατέβα προς τους ύμνους των δούλων σου.
Ταπείνωσε το σηκωμένο από υπερηφάνεια φρύδι του εχθρού διάβολου και οδήγησε μας.
Όλους όσους σου ψάλλουμε πάνω από την αμαρτία ακέραιους και ακλόνητους.
Εμάς που στηριζόμαστε στην πίστη στο πρόσωπό Σου.
Σχόλια : Ο Διάβολος βλέποντας τον μισοπεθαμένο άνθρωπο από τις πληγές που του έδωσε εξ αιτίας της αποστασίας από τον Δημιουργό.
Αλλά και την πλήρη αδυναμία μας για λύτρωση είχε τυφλωθεί από έπαρση, θεωρούσε τον εαυτό του ανίκητο και άτρωτο.
Κύριο και αφέντη του φθαρτού σύμπαντος μέχρι σημείου στο Σαραντάριο όρος.
Να καυχάτε για το κατόρθωμα της κυριαρχίας του στον Ιησού.
Διασκέδαζε με ευχαρίστηση βλέποντας τον θάνατο και την φθορά να κυριαρχεί παντού.
Πανηγύριζε θεωρώντας ότι κατάστρεφε το έργο του Δημιουργού σκορπώντας τον θάνατο.
Η ανθρωπότης με μία φωνή παρακαλούσε τον δημιουργό ‘’ σπέυσας κατέβα ‘’
Έτσι κατέβηκε αυτός που ήταν πάντα στον ουρανό για να μας λυτρώσει από το θηρίο.
Μας δίνει όπλο ισχυρό και αποτελεσματικό για την αντιμετώπιση του την Αγία πίστη στο πρόσωπο του.
Η γέννηση του είναι γεγονός ζωής, άσχετο με το συναισθηματικό διάκοσμο και την εμπορική εκμετάλλευση της γιορτής.
Η ζωή είναι πρόσωπο έχει όνομα λέγεται Χριστός.
ΩΔΗ Δ΄
Ειρμός : Την ανάπλαση του γένους των ανθρώπων προφήτευει ψάλλοντας ο προφήτης Αβακούμ.
Αξιώθηκε με τρόπο απερίγραπτο να δει την προτύπωση της Γέννησης του Σωτήρα.
Ο Θεός Λόγος σαν μικρό βρέφος ήλθε από το βουνό που πρωτυπώνει την παρθένο με σκοπό να αναπλάσει εμάς τα δημιουργήματά του.
Σχόλια : Ο προφήτης Αβακούμ βλέπει ένα βουνό κατάφυτο πυκνοφυτευμένο, δασύ.
Τόσο πολύ πυκνό ώστε ούτε ο ήλιος να μην μπορεί να περάσει ανάμεσα από τα κλαδιά και τα φυλλώματα τους, που συμβόλιζε την παρθενία της Θεοτόκου.
Από αυτό το βουνό βλέπει ο προφήτης να βγαίνει ο Θεός , ο Άγιος όχι βέβαια για να τιμωρήσει να συντρίψει και να αφανίσει .
Αλλά να σώσει να αναπλάσει το σύμπαν, να θεώσει τον άνθρωπο.
Έξοδος ευλογημένη, επιθυμητή, όμως κρυμμένη αλλά και προφητευμένη ταυτόχρονα.
Βγαίνει ο ισχυρός για να συντρίψει τον υπερήφανο και αλαζόνα.
Ο προφήτης Δανιήλ πάλη βλέπει και εκείνος την έλευση του Κυρίου σαν κοπή μεγάλου λίθου από ένα βουνό.
Χωρίς να μεσολαβήσει χέρι ανθρώπου η αγγέλου για την κοπή του από το βουνό.
Αυτός ο λίθος έρχεται και συντρίβει και αφανίζει τις βασιλείες των ειδώλων και απλώνεται σε όλη την γη.
Όπως φάνηκε στο όνειρο του Ναβουχοδονόσορα.
Τα λόγια των προφητών είναι μυστικά, συμβολικά, άγνωστα και στους αγγέλους.
Κρυμμένα από τον Διάβολο επειδή αφορούσαν την συντριβή του, το τέλος της δυναστείας του.
Φωτεινά αποτυπώματα του έργου της οικονομίας πάνω στη συνέχεια της Ιστορίας.
Αδιάψευστοι μάρτυρες της πρόνοιας του για την Δημιουργία του.
ΩΔΗ Ε΄
Ειρμός : Από το σκοτάδι των έργων της ειδωλολατρίας ( πλάνης ) συγχώρησε μας Χριστέ.
Εμάς που σου προσφέρουμε ύμνους με αγρυπνία και εγρήγορση της υπάρξεώς μας.
Έλα να μας χαρίσεις τον ευκολοδιάβαστο δρόμο τον οποίο βαδίζοντας θα βρούμε δόξα αιώνιο.
Σχόλια : Πριν από την γέννηση του Χριστού οι άνθρωποι ζούσαν στο σκοτάδι της ειδωλολατρίας .
Είναι σκοτάδι , ντροπή , προσβολή και κατάντημα, ο λογικός και μυαλωμένος άνθρωπος να λατρεύει σαν θεούς.
Τα μάρμαρα, και τις πέτρες τους κροκοδείλους, τις μαϊμούδες, τα φίδια, τις αγελάδες τους λύκους τα ποτάμια τις λίμνες την κτίση.
Να θυσιάζει μικρά παιδιά και άλλους ανθρώπους στα είδωλα σαν ζώα.
Αυτό το απόλυτο σκοτάδι της ανθρωπότητας έρχεται να φωτίσει ο Κύριος της Βηθλεέμ.
Να διορθώσει το μυαλό μας, να βοηθήσει να μετανοήσουμε από τα παλιά έργα μας.
Για να μας δείξει δρόμο φυγής έγινε ο ίδιος Οδός και έκτισε στην πορεία αυτού του δρόμου σταθμούς αναψυχής την Εκκλησία.
Περπατά μαζί μας σαν στήριγμα, όπως τότε στους Εμμαούς.
Να μη ξεχνάμε ότι τα πρώτα παιδιά του πριν να ονομαστούν Χριστιανοί για πρώτη φορά στην Αντιόχεια.
Ονομάζονταν κοροϊδευτικά ‘’ οι της οδού ‘’ τα παιδιά του δρόμου που οδηγεί στην αιωνιότητα.
ΩΔΗ ΣΤ΄
Ειρμός : Ο Θεός Λόγος που ήταν πάντα και προ πάντων των αιώνων ενωμένος με τον Θεό και Πατέρα.
Τώρα κρατύνει και δυναμώνει την από παλιά ασθενούσα φύση μας.
Βλέποντας ότι δεν μπόρεσε να φυλάξει ο άνθρωπος το πρώτο θείο αξίωμα.
Έρχεται σε δεύτερη κοινωνία μαζί μας καθιστώντας την φύση μας ελεύθερη από τα πάθη
Σχόλια : Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος φανερώνει την δομή της Αγίας Τριάδας στις πρώτες λέξεις του Ευαγγελίου του.
Εν αρχή και προ πάντων των αιώνων υπήρχε ο Λόγος και ο Λόγος ήταν ενωμένος με τον Θεό και είναι Θεός ομοούσιος .
Αυτός ο Λόγος, μας θεολογεί ο άλλος Θεολόγος της Εκκλησίας ο Γρηγόριος.
Ότι κοινωνεί Δευτέρα κοινωνία με τους ανθρώπους παραδοξότερη και ακαταληπτότερη από την πρώτη.
Στην πρώτη τότε δίνει την δόξα σ΄ εμάς του εμφυσήματος και της κατά πρόσωπο κοινωνίας.
Βλέποντας τον άνθρωπο ότι δεν μπορούσε να φυλάξει καθαρά και ακέραια την κοινωνία εκείνη και το κατ΄ εικόνα.
Κλίνει τους ουρανούς κατεβαίνει στη γη υπακούοντας στην Αγία Βουλή του Πατρός.
Ενώνετε υποστατικώς με εμάς με μία δεύτερη κοινωνία παίρνοντας από αυτή το χειρότερο την πεσμένη και πολυτραυματισμένη φύση μας.
Δίνοντας μας το πολυτιμότερο, το πρώτιστο, την ελευθερία από τα πάθη μας και την θέωση μας.
ΩΔΗ Ζ΄
Δεύτερο τροπάριο: Χριστέ Σωτήρα νίκησες τον ενάντιο και εχθρό των ανθρώπων με τον πλούτο της θεότητας.
Αυτόν που είχες εσωτερικά ενώ έξω είχες το πρόβλημα και το δόλωμα της σάρκας.
Γι΄ αυτή την ελπίδα της θεότητας γκρεμιστήκαμε από τον παράδεισο και την άνω κοινωνία μαζί σου.
Πέσαμε σε κατασκότεινες και ζοφώδεις τόπους του θανάτου.
Σχόλια : Ο Δημιουργός καλώς μας έβαλε στα κατασκευαστικά μας κατηγορήματα την επιθυμία της θέωσης.
Αυτή την διαστρέβλωσε ο παμπόνηρος και παγκάκιστος εχθρός της δημιουργίας.
Μας ξεγέλασε πιστέψαμε στα ψέματά και προσπαθήσαμε με κλεψιά να γίνουμε Θεοί και καταστραφήκαμε.
Στο έργο της σωτηρίας έπρεπε να απατηθεί ο απατεώνας μας φανερώνει ο Άγιος Ιγνάτιος .
Ο εχθρός ξεγελάτε με το πρόβλημα της σαρκός του Χριστού, δελεάζετε θεωρεί τον ραβί της Ιουδαίας ένα κοινό θνητό.
Όπως τον Αδάμ, τσιμπάει το δόλωμα και συναντά την Θεότητα ο νέος Αδάμ σώζει , και ανασταίνει τον Παλαιό.
Κατά τον Δαβίδ ο Κύριος λέει ‘’ εγώ είμαι σκουλήκι και όχι άνθρωπος‘’
Ο Χριστός έγινε δόλωμα κατά την ανθρωπότητα για να πιάσει το νοητό κήτος τον διάβολο.
Αυτόν που κολυμπούσε στη θάλασσα της παρούσης ζωής και θεωρούσε τον εαυτό του αήττητο και ανίκητο.
Η διπλή φύση του Χριστού κρύφτηκε από τον σατανά, η κάθοδος του Δυνατού έμεινε παντελώς άγνωστη.
Στις αγγελικές δυνάμεις όσες στον ουρανό, όσες επί γης, όσες υποχθόνιες.
‘’ Λαθών ετέχθεις υπό το σπήλαιο ‘’ κρυφά, μόνο ο Γαβριήλ έμαθε μυστικά την κάθοδο του Εμμανουήλ.
Αμέσως την ευαγγελίζεται πάλι μυστικά στην Θεοτόκο.
Θανατώθηκε τρώγοντας την ανθρωπότητα του Χριστού και πιάστηκε από το αγκίστρι της κρυμμένης θεότητας
ΩΔΗ Η΄
Δεύτερο τροπάριο: Ήλθες Κύριε η ανάστασης των εθνών να επαναφέρεις την φύση των ανθρώπων.
Αυτή που σαν πλανήτης περιφερόταν σε έρημα και επικίνδυνα όρη και βάραθρα σε βοσκοτόπια ψυχοτρόφα και ανθοποιά .
Ακόμη ήλθες να σβήσεις και να μηδενίσεις την τυραννική δύναμη του ανθρωποκτόνου διαβόλου.
Εσύ που έγινες για την πρόνοιά μας τέλειος άνθρωπος μένοντας και Θεός τέλειος.
Σχόλια : Τα έθνη, ο κόσμος όλος οδηγήθηκε από τον διάβολο γιατί αυτόν πίστευαν και λάτρευαν.
Σε περιοχές απόκρημνες και καταστροφικές, έρημες από ελπίδα και έλεος και αφέθηκε να βόσκει γουρούνια.
Με σκοπό τον αφανισμό μας, να γεμίζει ο Άδης με θανατικό χωρίς τέλος .
Λογάριαζε όμως χωρίς τον καλό Σαμαρείτη που ήλθε και έσωσε τον μισοπεθαμένο και φρικτά βασανισμένο άνθρωπο.
Που επέστρεψε και επανέφερε την φύση μας στην αυλή του Πατέρα, στον νέο Παράδεισο που έκτισε με το αίμα του την Εκκλησία.
Την πλούτησε με εξουσία και δύναμη να μηδενίζει το καταστροφικό έργο του με τα μυστήρια της, την χάρη και την ευλογία του Αγίου Πνεύματος
Τώρα μπορούμε να κάνουμε κτήμα μας τον Θεό να τρεφόμαστε από το Αίμα και το Σώμα του.
Να κοινωνούμε την Ζωή διότι το ΕΙΝΑΙ μας χωρισμένο από την Ζωή είναι ένα μεγάλο ΜΗΔΕΝ.
ΩΔΗ θ΄
Πρώτο τροπάριο: Εμείς οι Χριστιανοί Μητέρα αγνή του Θεού και Λόγου που στις έσχατες μέρες γεννήθηκε από εσένα.
Την κεκλεισμένη πύλη δοξάζοντες και νοούντες το φως της αλήθειας με το οποίο επάξια.
Μακαρίζουμε και ευλογούμε την αγία και όντως μακάρια κοιλιά σου βλέποντες τους καλυμμένους τύπους και τις σκιές της Παλαιάς Διαθήκης.
Σχόλια : Στην Παλαιά Διαθήκη με τον ένα και με τον άλλο τρόπο σιγημμένα και μυστικά.
Με τύπους και ιερογλυφικά για να μην καταλάβει τίποτε ο διάβολος τι τον περιμένει.
Αναφέρονται οι Προφήτες στην σάρκωση του Λόγου, στην παρουσία του Θεανθρώπου.
Αλλά και στο πρόσωπο της Μητέρας του προτυπώνοντας και προεικονίζοντας την ο καθένας με ένα σύμβολο.
Στο τροπάριό μας ο Ιεζεκιήλ την προεικονίζει με πύλη κατά την ανατολή κεκλεισμένη .
Από την οποία θα περάσει ο Κύριος ο Θεός Ισραήλ και θα ξαναβγεί αλλά θα μείνει και στο έμπα του και στην έξοδό του κεκλεισμένη.
Αυτά τα μυστήρια με το φως της Καινής αποκαλύπτονται για πιο σκοπό και ποιους αφορούσαν.
Μας αφήνουν άφωνους με την πληρότητα και την ακρίβεια τους.
Γράφει ο Άγιος Πρόκλος ‘’ Ω του μυστήριου, βλέπω τα θαύματα και ανακηρύττω την Θεότητα .
Βλέπω τα πάθη όμως δεν αρνούμε την ανθρωπότητα . Διότι ο Εμμανουήλ άνοιξε την πύλη της φύσεως ως άνθρωπος.
Της παρθενίας τα κλείθρα όμως δεν διέρρηξε σαν Θεός .
Γεννήθηκε από μήτρα όμως εισήλθε σ΄ αυτή σαν ακοή , όπως μπαίνει ο ήχος .
Έτσι γεννήθηκε όπως συνελήφθει απαθώς εισήλθε αφράστως εξήλθε κατά τον προφήτη Ιεζεκιήλ που λέει.
‘’ Είπε ο Κύριος προς εμένα Υιέ ανθρώπου η πύλη αυτή είναι κλειστή δεν πρόκειται να ανοιχθεί και κανένας δεν θα περάσει από αυτή.
Αλλά ο Κύριος ο Θεός του Ισραήλ αυτός θα εισέλθει και θα εξέλθει από αυτή και όμως η πύλη θα μείνει κλειστή.
Δηλαδή αυτός που θα γεννηθεί στο σπήλαιο ο Χριστός είναι ο Κύριος ο Θεός Ισραήλ.
και όχι ο Πατήρ όπως πάρα πολύ λαθεμένα υποστηρίζεται
Επειδή λοιπόν ο Θεός του Ισραήλ στην Παλαιά Διαθήκη αυτόν που είδαν και από αυτόν που πήραν εντολές.
Οι προφήτες και οι Πατριάρχες είναι ο Χριστός, διαβάζουμε την Παλαιά διαθήκη την έχουμε στο Σπίτι μας.
Είναι το βιβλίο που αναφέρει και αναφέρεται στον Θεό μας.
Δεν είναι όπως μας κατηγορούν πολλοί η Ιστορία του εβραϊκού έθνους και αφορά μόνο τους Ιουδαίους και όχι τους Χριστιανούς.
Όλες οι Θεοφάνειες στην Παλαιά Διαθήκη είναι φανέρωση του Χριστού και όχι του Πατέρα.
Του οποίου όπως ο ίδιος ο Κύριος φανέρωσε ‘’ ούτε φωνή αυτού ακούσατε ποτέ ούτε είδος αυτού είδατε ‘’. Ιων.ε37
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Το κορύφωμα της γιορτής αδελφοί μου είναι το μυστικό Δείπνο της Ευχαριστίας.
Μόνο εκεί εμείς οι πιστοί θα δούμε ‘’ που εγεννήθει ο Χριστός ‘’, τον τρόπο της ένωσης του Θεού με τον άνθρωπο.
Μόνο εκεί θα μάθουμε την αλήθεια της γιορτής, θα καταλάβουμε την γλώσσα της ποίησης και την αλήθεια που κρύβει η εικόνα.
Αθανάσιος Κατσίκης
αρχιτέκτων