Αμέσως μετά από τον χορτασμό των πέντε χιλιάδων ανδρών ο Ιησούς
‘’ ανάγκασε ‘’ τους μαθητές του να επιβιβασθούν στο πλοιάριο που τους έφερε στον τόπο εκείνο.
Έπρεπε να μεταβούν στην απέναντι όχθη της λίμνης προς την Βηθσαϊδά
( = τόπος αλιείας ).
Εκείνος θα διέλυε τα πλήθη των Ιουδαίων και θα πήγαινε στο δίπλα όρος για να προσευχηθεί.
Το θαύμα που διηγείται η Ευαγγελική περικοπή μας συνδέεται με την προηγούμενη όχι μόνο χρονικά αλλά και θεολογικά.
Ο Ιησούς με τον χορτασμό των πεντακισχιλίων ανδρών αποδεικνύεται ότι αυτός δίνει τον άρτο της ζωής.
Με την εξουσία του επί των στοιχείων της φύσεως αποδεικνύεται και νικητής του θανάτου.
Πρέπει να γνωρίζουμε ότι στην εποχή του Χριστού στον ειδωλολατρικό κόσμο όπου θα κυκλοφορούσε το Ευαγγέλιο.
Όλοι πίστευαν ότι πίσω από τα στοιχεία της φύσεως κρύβονταν δυνάμεις καταστροφής και θανάτου και ιδίως επί της θαλάσσης σύμβολο του θανάτου και των δαιμονικών δυνάμεων.
Ποσειδώνας, νηιρίδες, στοιχεία της θάλασσας.
Ο Ευαγγελιστής με την διήγηση του και όταν το Ευαγγέλιο του θα διδάσκετο στον ειδωλολατρικό τότε κόσμο παρουσιάζει τον Ιησού.
Αρχηγό της ζωής που τρέφει τους ανθρώπους, αλλά και ως ελευθερωτή που απαλλάσσει τους ανθρώπους από την απειλή της φθοράς και του θανάτου.
Το ‘’ ανάγκασε ‘’ εξηγείτε έχοντας υπ΄ όψη την πληροφορία που μας δίνει ο Άγιος Ιωάννης ( 6, 14-15 ) περί ενθουσιώδεις εκδηλώσεις του όχλου.
Με τον χορτασμό πείστηκαν ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας αλλά με την έννοια του πολιτικού ηγέτη κατά τις παχυλές αντιλήψεις των Ιουδαίων.
Θα δίνει τροφή στον πεινασμένο λαό και θα τον απαλλάξει από τον ζυγό των Ρωμαίων αποκαθιστώντας την Βασιλεία του Δαβίδ.
Έτσι μετά το θαύμα :
α) Υποχρεώνει τους μαθητές να φύγουν με το πλοιάριο διότι πιθανόν διέγνωσε ότι και εκείνοι συμμερίζονταν τέτοιες αντιλήψεις για το πρόσωπο του.
β) Διαλύει τα πλήθη .
γ) Ανεβαίνει στο όρος για να προσευχηθεί.
Πολλές φορές από τους Ευαγγελιστές ο Ιησούς παρουσιάζεται να αποσύρεται κατ΄ ιδίαν για να προσευχηθεί ιδίως στις σημαντικές στιγμές της ζωής του.
Αφήνει σ΄ εμάς τύπο και υπογραμμό πόσο ωφέλιμη και αναγκαία είναι για εμάς τους ανθρώπους η κατά μόνας προσευχή.
Είναι η δυνατότητα να επικοινωνούμε με τον Πατέρα μας, να κοινωνούμε την αγάπη και την υιοθεσία του.
Η απομόνωση και η προσευχή βοηθούν πάντα εμάς τους χριστιανούς να απαλλαγούμε από την όποια επιρροή του κόσμου.
Από τις ‘’ χάρες ‘’ και τις ‘’ ενθουσιώδεις ‘’ δήθεν εκδηλώσεις του και να δούμε με μεγαλύτερη διαύγεια το θέλημα του Θεού και το έργο της σωτηρίας του για εμάς προσωπικά.
Ενώ ο Ιησούς βρίσκεται μόνος του στο όρος και προσεύχεται, το πλοιάριο των μαθητών στο μέσον της λίμνης συναντά δυσμενείς καιρικές συνθήκες και παλεύει με τα κύματα.
Στους μαθητές που πιθανώς είναι απογοητευμένοι γιατί ο δάσκαλος τους έδιωξε και δεν ανταποκρίθηκε στις ενθουσιώδεις εκδηλώσεις του κόσμου, προστίθεται και ο φόβος από τον κίνδυνο που αντιμετωπίζουν από τα στοιχεία της φύσεως.
Όμως ο κυβερνήτης των πάντων και Πατέρας δεν αφήνει επί μακρό χρόνο μόνους τους μαθητές χωρίς βοήθεια.
Ο πανταχού παρόν Θεός παρουσιάζεται εις αυτούς να περπατά πάνω στα κύματα της θαλάσσης κατά την Τετάρτη φυλακή της νύκτας, από 3 έως 6 ώρα τα χαράματα.
Το φόβο των μαθητών και την ταραχή τους ότι βλέπουν ‘’φαντάσματα ‘’ διαλύει αμέσως ο δάσκαλος λέγοντας προς αυτούς.
‘’ έχετε θάρρος εγώ ειμί μη φοβίστε.
Η ενθαρρυντική αυτή προσφώνηση του Ιησού δεν απευθύνεται μόνο στους μαθητές αλλά αποτελεί κατάθεση για την Εκκλησία Του.
Δίνει υπόσχεση ότι θα βρίσκεται συνεχώς δίπλα από το σκάφος της Εκκλησίας Του η οποία δεν πρέπει να φοβάται και να χάνει το θάρρος της όταν τα κύματα και οι τρικυμίες του κόσμου την ταράζουν και την κλονίζουν.
Η πίστη είναι το πλέον απαραίτητο εφόδιο για εμάς που είμαστε μέσα στο σκάφος της Εκκλησίας και μας περιβάλλουν τρικυμίες.
Κάποιοι σαν άνθρωποι προς στιγμή μπορεί να φοβηθούν από τους ισχυρούς ανέμους των δυνάμεων της φθοράς του κόσμου τούτου ότι ίσως κινδυνέψει να καταποντιστεί .
Πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι στην προσευχη ‘’ Κύριε σώσε με ‘’ ο αρχηγός της Εκκλησίας θα σπεύσει αμέσως σαν βοηθός και σωτήρας και νικητής των αντιθέων δυνάμεων.
Οι τρικυμίες του βίου, των διωγμών και των θλίψεων καλύπτονται από την άψευστη υπόσχεσή Του ‘’ Εγώ θα είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες της ζωής σας και μέχρι την συντέλεια του παρόντος αιώνος ‘’
Ο προπετής και αυθόρμητος Πέτρος ζητά να του επιτρέψει ο Ιησούς να περπατήσει πάνω στα τρικυμισμένα νερά της λίμνης ώστε να πειστεί για την πραγματική παρουσία Του.
Με την προσταγή του Ιησού ‘’ ελθέ ‘’ ο Πέτρος κατέρχεται από το πλοιάριο και περπατά επάνω στα κύματα .
Όμως εξ αιτίας του ισχυρού ανέμου και της θαλασσοταραχής φοβήθηκε και τότε άρχισε να βυθίζεται.
Στη δεινή θέση του φωνάζει προς τον Ιησού ‘’ Κύριε σώσε με ‘’.
Όσο χρόνο έβλεπε με εμπιστοσύνη τον Κύριο μπορούσε να βαδίσει πάνω στα κύματα.
Όταν όμως φοβήθηκε εξ αιτίας της κοσμοχαλασιάς και στο ενδεχόμενο του κινδύνου, (λογικά άλλωστε και πολύ δικαιολογημένα ) άρχισε να βυθίζεται.
Ο Κύριος τον χαρακτηρίζει ‘’ ολιγόπιστο ‘’ αλλά του δίνει αμέσως χείρα βοηθείας.
Μόλις και οι δύο μπήκαν στο πλοιάριο κατέπαυσε ο άνεμος και ο κυματισμός.
Αμέσως οι μαθητές εντυπωσιασμένοι από την δύναμη του Ιησού έπεσαν και τον προσκύνησαν λέγοντας ‘’ αληθινά είναι γιος Θεού ‘’.
Η έλλειψη του άρθρου Ο ‘’ ο υιός του Θεού ‘’ δεν πρέπει όπως ισχυρίζεται ο Άρειος και οι χιλιαστές να συμπεράνουμε ότι οι μαθητές τον αναγνώρισαν σαν ‘’ θείο άνδρα ‘’.
ΔΙΟΤΙ :
- Τον προσκύνησαν.
Προσκύνηση οι Εβραίοι αποδίδουν αυστηρά και μόνο στο Γιαχβέ. Ποτέ σε άνθρωπο όσο υψηλό πρόσωπο και εάν είναι.
- Απέδειξε την Θεότητά του με τον θαυμαστό χορτασμό των πεντακισχιλίων.
- Με την θαυμαστή παρουσία του δίπλα στο πλοιάριο, όταν Εκείνος
ήταν μακριά στο όρος και οι μαθητές στο μέσο της λίμνης.
- Με το ότι περπατούσε πάνω στα κύματα σαν σε ξηρά. Να θυμηθούμε τον Ιώβ ( 9,8 ) που αναφέρει για τον Θεό ‘’ ο περιπατών ως επ΄ εδάφους επί θαλάσσης.
Και τον Ησαία ‘’ Ούτω λέγει Κύριος, όστις έκαμεν οδόν εις την θάλασσαν και τρίβον εις τα ισχυρά ύδατα·’’.
- Με την υπερθαύμαστη κατάπαυση του ανέμου και της τρικυμίας.
Από προηγούμενη διήγηση του Μάρκου ( 4 ,35-41) ο Ιησούς ‘’καθεύδει ‘’ στην πρύμνη του πλοιαρίου, εδώ έρχεται περπατώντας.
Εκεί προστάζει τον άνεμο ‘’σιώπα, πεφύμωσο ‘’, εδώ δεν χρειάζεται καν να μιλήσει και μεταμορφώνονται οι άγριες καιρικές συνθήκες.
- Με την χαρακτηριστική φράση ‘’ εγώ ειμί ‘’ διότι είναι η ίδια φράση που χρησιμοποιεί ο Γιαγβέ όταν αποκαλύπτεται στην Παλαιά Διαθήκη.
Η εμπιστοσύνη μας στον Δημιουργό ότι το σκάφος της Εκκλησίας ούτε οι πύλες του Άδη δεν θα μπορέσουν να την πειράξουν, είναι παρακαταθήκη και λόγος ζωής.
Πρέπει να μας γεμίζουν αισιοδοξία και δύναμη για τον αγώνα μας για την σωτηρία.
Αθανάσιος Κατσίκης
αρχιτέκτων