Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2023

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΓ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ 2016

 Αγαπητοί Πατέρες και αδελφοί, καλή Εκκλησιαστική Πρωτοχρονιά! Φέτος, πρώτα ο Θεός, θα ασχοληθούμε κηρυγματικά με τους Αποστόλους των Κυριακών και των λοιπών εορτών του ενιαυτού. Ίσως χρειάζεται περισσότερη προετοιμασία και μελέτη γιατί λιγότερο ακούγονται στους ναούς μας τα αποστολικά κηρύγματα (σε σχέση με τα ευαγγελικά) και δεν υπάρχει άμεση επαφή και γνώση στο συγκεκριμένο τομέα, τόσο από τον ιεροκήρυκα όσο και από το ακροατήριο. Εύχομαι από καρδιάς πλούσια καρποφορία στο σπουδαίο έργο της διαδόσεως του ευαγγελικού λόγου.

 Μετ΄ ευχών
† ο Κυκλάδων Σάββας

(Α΄ Κορ. 16, 13-24)                                        (Αποστολικόν)

Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΕΝΟΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

«ασπάζεται υμάς εν Κυρίω πολλά Ακύλας και Πρίσκιλλα

συν τη κατ’ οίκον αυτών εκκλησία». (Α΄ Κορ. 16, 19)

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

      Στον επίλογο της επιστολής του ο Παύλος, μεταξύ των άλλων ασπασμών, ασπάζεται και το αντρόγυνο Ακύλα και Πρίσκιλλα. Αναφέρεται σε δύο αγαπημένα του πρόσωπα που καλλιεργούν στην ολότητα της την έννοια της «κατ’ οίκον» εκκλησίας, δηλαδή την οικογένεια θεμελιωμένη στα χριστιανικά πρότυπα. Σ’ εμάς, δίνεται η αφορμή να αναφερθούμε στο θεσμό του γάμου, στην αξία του, στην κρίση που περνάει σήμερα, επιχειρώντας παράλληλα να διατυπώσουμε ωφέλιμες σκέψεις πάνω σ’ αυτόν. Είναι αλήθεια, πως οι περισσότεροι από μας βρισκόμενοι σε έναν γάμο, μέσα μας μυστικά, εγείρετε βασανιστικά το ερώτημα... πόσο θα αντέξουν οι νεόνυμφοι σαν ζευγάρι...

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ

Α) Η ΙΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

* Το Μυστήριο του Γάμου ανήκει στα επτά μυστήρια της εκκλησίας και έχει την δική του σπουδαία θέση δίπλα στο μυστήριο της Θ. Κοινωνίας, της Βαπτίσεως, του Χρίσματος, του Αγ. Ευχελαίου, της Ιερωσύνης και της Εξομολογήσεως. Μια θέση την οποία τόνισε και υπογράμμισε ο Κύριός μας με το να κάνει το πρώτο Του θαύμα σε μία τέτοια τελετή.

* Η Ορθόδοξη λατρεία αφιέρωσε μία όμορφη ακολουθία γι’ αυτή της τελετή γεμάτη αναγνώσματα, γεμάτη ευλογίες, παραδείγματα εναρέτων συζυγιών από την Παλαιά Διαθήκη, ώστε να δείξει το μέγεθος του μυστηρίου. Δεσπόζει βεβαίως η φράση «ευλογημένη η Βασιλεία...» όπου δείχνει την ευαρέσκεια του Θεού μπροστά στην ένωση των δύο ανθρώπων.          

* Κατά τον Απόστολο που διαβάζεται σπάνια προσέχουμε την θεμελιώδη φράση του Παύλου για τον Γάμο. Συνήθως εκείνη την ώρα κοιτάμε αν η νύφη πατήσει το γαμπρό… και ο γαμπρός μετά πατάει μια ζωή την νύφη (η το αντίθετο)! Πρότυπο συζυγικής σχέσης είναι η αγάπη του Χριστού για την εκκλησία. Δηλαδή όχι η ανθρώπινη φυσική αγάπη αλλά η ουράνια, γιατί θα χρειαστεί και ο σύζυγος και η σύζυγος να κάνουν υπερβάσεις για να διαφυλάξουν τον ιερό γάμο. Εξάλλου μέσα στον γάμο σφυρηλατείται ο ψυχοσωματικός δεσμός του αντρογύνου και η «κατά Χριστόν» ανατροφή και αγωγή των παιδιών.

Β) ΚΡΙΣΗ – ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

* Δεν χρειάζονται ιδιαίτερα λόγια για να πείσουμε κάποιον ότι ο γάμος περνάει κρίση. Μια ματιά στα σχετικά αρχεία των Μητροπόλεων καταδεικνύουν το πρόβλημα και το μέγεθός του. Αυτό που μας «ανατριχιάζει» κυριολεκτικά είναι η συντομία τους. Η νομοθεσία της πολιτείας βοηθάει και προάγει την διάλυση της οικογένειας, αλλά και οι κοινωνικές καταστάσεις βάζουν και αυτές το λιθαράκι τους.

* Πέρα από τα θέματα ηθικής φύσεως, που είναι και τα δυσκολότερα, ακολουθούν οι καχυποψίες, οι ζήλιες, οι παράλογες απαιτήσεις, αλλά και ταπεινότερα ελατήρια όπως τα περιουσιακά στοιχεία, η πολυτελής ζωή, οι διασκεδάσεις. Πάνω απ’ όλα όμως πιστεύω είναι η πνευματική ανωριμότητα των συζύγων μπροστά σε τέτοιο σπουδαίο ζήτημα, που θεωρούν ότι η υπόσχεση μπροστά στον Θεό δεν διαφέρει από έναν παιδικό ή εφηβικό έρωτα που ζήσαμε στο παρελθόν.

* Ο γάμος είναι δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Όταν η διάλυση ενός γάμου δεν στηρίζεται σε ευαγγελικό λόγο (πορνεία) και οι άλλοι συναπτόμενοι γάμοι είναι το ίδιο «σαθροί», όπως ο πρώτος και καταλήγουν σε νέα διάλυση. Η χάρις του Θεού δεν πρέπει να περιφρονείται. Ο λόγος «πάντες τα εαυτών ζητούσιν» (Φιλ. 2, 21) αποκαλύπτει την αιτία και προτείνει το αντίστοιχο φάρμακο το οποίο είναι η ταπείνωση και η αγάπη του δικού μας ανθρώπου, χωρίς υστεροβουλία. Γι’ αυτό και είναι ωφέλιμο η οικογένεια να διατηρεί δεσμούς. Μέσα στην εκκλησία, με τα άγια μυστήρια, με τον εορτασμό των κοινών μεγάλων εορτών, με το κυριακάτικο τραπέζι, οι δεσμοί αυτοί καλλιεργούνται και ενισχύονται. Όλα αυτά φανερώνουν ότι ο γάμος δεν είναι μόνο συμβίωση προσώπων κάτω από την ίδια στέγη.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Που και που συναντάμε σπάνιες περιπτώσεις πολύτεκνων οικογενειών. Και μόνο παρατηρητές για λίγο να γίνουμε θαυμάζουμε πως δύο άνθρωποι (μάνα – πατέρας) παλεύουν τόσες ποικίλες καταστάσεις. Βλέπεις εκεί πραγματικά τον Θεό, να ευλογεί και να αγιάζει αυτά τα σπιτικά. Βλέπεις δύο ανθρώπους να μην γνωρίζουν διασκεδάσεις, να μην ξέρουν τι θα πεί ξεκούραση – ανάπαυση. Τούτοι όμως οι άνθρωποι είναι ευλογημένοι γιατί κάνουν ένα έργο για το οποίο πρέπει να σε έχει διαλέξει ο Θεός. Να είσαι δηλαδή εκλεκτός...

ΠΑΝΗΓΥΡΗ ΑΓΙΑΣ ΖΩΝΗΣ